Cytrusowe szaleństwo

Jesteśmy miesiąc przed świętami Bożego Narodzenia. Oficjalnie zaczął się sezon na mandarynki. Opętało nas szaleństwo cytrusowe. Jednak nie samymi mandarynkami człowiek żyje. Czym się charakteryzują i jakie właściwości kryją w sobie cytrusy?

Królowa Świąt

Chociaż szał mandarynkowy zaczyna się już w listopadzie, bezsprzecznie kojarzy nam się z okresem świąt. Jej wygląd przypomina pomarańcze, ale w smaku jest słodsza. Jak na cytrusy przystało, jest źródłem witaminy C, a także witaminy A. Skład mandarynek bogaty jest w nobiletynę, która pomaga zwalczać otyłość, cukrzycę 2 typu oraz miażdżycę naczyń krwionośnych. Ten cytrus rośnie na krzewach lub niskich drzewach. Mandarynka skrzyżowana z gorzką pomarańczą to klementynka, natomiast z grejpfrutem – tangelo. Warto wiedzieć, że jedna mandarynka to około 35 kcal.

Starsza siostra

Pomarańcza uprawiana jest w klimatach tropikalnych lub subtropikalnych. Mamy kilka rodzajów pomarańczy, na przykład bergamota lub chińska. Jest ona cennym źródłem witaminy C i B, beta-karotenu, a także potasu. Jedna pomarańcza to około 159 kcal. Pomarańcze jest doskonałym dodatkiem do jesiennych herbat oraz grzanego wina. Jej aromatyczna skórka idealnie odnajduje się w kuchni, jako dodatek do deserów, a także w połączeniu z mięsem.

Gorzki brat

Grejpfrut nazywany jest również rajskim owocem. Chociaż jest to najbardziej kontrowersyjny cytrus z wymienionych ze względu na swój gorzki smak, znajduje dość duże grono smakoszy. Popularne odmiany to: czerwona, żółta i zielona. Jest on istną bombą smaków i właściwości. Poza oczywistą witaminą C zawiera również witaminę E, B, wapń, cynk oraz potas. Za gorzki smak odpowiada naringina, która działa przeciwzapalnie. Owoc odznacza się również działaniem przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym. Należy jednak pamiętać, że grejpfrut nie powinien być spożywany z lekami. Naringina to inhibitor enzymów wątrobowych, może doprowadzić do zgromadzenia substancji leczniczych i ich niepożądanych działań.

Cytrusowe zdrowie

Okres jesienno-zimowy sprzyja wielu infekcjom, dlatego warto zwłaszcza w tym okresie spożywać cytrusy. Wzmacniają odporność, dzięki zawartości witaminy C oraz antyoksydantów, odznaczają się też pozytywnym wpływem na układ krążenia. Pomarańcza to idealny owoc na stres, ponieważ obniża poziom kortyzolu. Ich kwaśny smak i aromatyczny zapach to idealne orzeźwienie na początek dnia. Cytrusy są niskokaloryczne – to kolejny powód, który kusi nas do mandarynkowego zatracenia. Przyznaj się! Ile już zjadłeś mandarynek?

Autor: 
Kinga Krawczyńska
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
5 + 14 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.