Awokado jest popularne, ale jak zdrowe jest naprawdę?

Awokado cieszy się popularnością już od jakiegoś czasu, ale w zeszłym roku stały się jeszcze popularniejsze. Holandia nigdy przedtem nie importowała tylu awokado, jak w ubiegłym roku. Przez Holandię do Europy przetransportowano 415 milionów kilogramów tego „zielonego złota”, o łącznej wartości ponad miliarda euro. Żadnego innego owocu nie importowano za tak duże pieniądze. Ale właściwie dlaczego jest tak popularny?

Szacuje się, że w Holandii zjada się rocznie 2,2 kg awokado na osobę. Nic dziwnego, bo ten owoc (tak, to owoc) jest pełen składników odżywczych, z których najważniejszymi są zdrowe tłuszcze.

Annalena Hartmann, ekspertka żywieniowa w Naela Health: „Awokado zawiera wiele dobrych, tak zwanych nienasyconych tłuszczów. Tłuszcze są budulcem układu hormonalnego, ułatwiają wchłanianie się witamin i minerałów z pożywienia, a także są ważne dla prawidłowego rozwoju mózgu.”

Poza tłuszczami, awokado jest bogate w błonnik, białko, minerały i witaminy takie jak B, E oraz K. „Taka mieszanka wartości odżywczych pomoże nam utrzymać stabilny poziom cukru we krwi; przez to czujemy się syci i pełni energii.”

 

Dobroczynny wpływ na organizm

Awokado, zwane także smaczliwką, pozytywnie wpływa na zdrowie. Według Hartmann, przykładowo pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL). „Awokado pomaga chronić układ nerwowy, kwasy tłuszczowe pomagają w dolegliwościach stawów, a jego ogół składników odżywczych wzmacnia układ odpornościowy”. Okazuje się, że ten zielony owoc robi wiele dobrego.

 

Przede wszystkim nie przesadzać

Istnieją restauracje, w których wszystko jest zrobione z awokado: potrawy wyglądają pięknie, ale rzecz w tym, że awokado lepiej jest jadać w ograniczonych ilościach. Zaleca się połowę owocu dziennie. „Tłuszcze mają mianowicie więcej kalorii (9 kcal na 1 gram) niż węglowodany czy białko (4 kcal na 1 gram)”, mówi Hartmann.

Przeciętne awokado dostarcza około 250 kcal, w tym 21 gramów tłuszczu. Część ekspertów żywieniowych zaleca przyjmować nie więcej niż 30 gramów tłuszczu dziennie. Jedno awokado dostarcza prawie całej zalecanej dziennej dawki. Mimo to niesłusznie uważa się je za tuczące, twierdzi Hartmann.

 

Środowisko

Chociaż są smaczne i (z umiarem) zdrowe, ale jeśli chodzi o nienaruszanie równowagi ekologicznej awokado plasuje się nisko, gdyż pozyskuje się je z różnych części świata, co wiąże się z podatkiem ekologicznym.

Zdecydowana większość importowanych awokado do Holandii jest przeznaczona na eksport do innych krajów Unii Europejskiej. Po Stanach Zjednoczonych, Holandia jest największym importerem awokado na świecie.

Autor: 
Puck van Heugten tłumaczenie: Anna Polny

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
8 + 8 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.