Według nowych badań przejadanie się może objawić się w trakcie przygotowywania posiłku

Programów  kulinarnych  w  telewizji  mamy  od  wyboru  do  koloru.  Od  kącików  kulinarnych  w porannych  śniadaniówkach, następnie te wymagające rywalizacji, aż po najbardziej zwariowany „mukbang”obecny  w  social mediach, czyli oglądanie innych ludzi przygotowujących jedzenie  z perspektywy  naszej  przytulnej  kanapy,  co  stało  się  coraz  bardziej  powszechne  na  przestrzeni ostatnich dekad. Niestety, taki rodzaj rozrywki może mieć wpływ na nasze nawyki jedzeniowe. Nasze najnowsze badanie ukazało, że zarówno oglądanie przygotowywania jedzenia przez innych, jak i przyrządzanie je samemu może prowadzić do spożywania większych posiłków.

W   naszym  badaniu  skupiliśmy  się  na  wpływie  pasywnego  przygotowywania  jedzenia  (czyli obserwowanie jak ktoś inny to robi) oraz aktywnego przyrządzania jedzenia (działanie samemu) na nawyki żywieniowe. Osiemdziesiąt kobiet uczestniczących w badaniu, miało za zadanie wykonać trzy losowe czynności, każda z nich trwająca dziesięć minut. Pierwsza grupa oglądała film, na którym przygotowywano serowego wrapa, druga miała wykonać wrapakorzystając z podanej instrukcji, a trzecia robiła zadanie na kolorowanie, a po ukończeniu uczestniczki  otrzymały  jedzenie. Z kolei czwartej, kontrolnej grupie od razu podano posiłek, bez czekania dziesięciu minut.

Zbadaliśmy ochotę na jedzenie (głód, sytość, motywacja do jedzenia) za pomocą krótkiej ankiety, którą uczestnicy wypełniali przed i po wykonanych czynnościach. Następnie zapytaliśmy czy woleliby zjeść wrapa, którego sami przygotowali, czy tego, któremu się tylko przyglądali.

Dowiedzieliśmy się, że uczestniczy, którzy obejrzeli film zjedli 14% więcej wrapów, a Ci, którzy przygotowali  go sami  zjedli  11%  więcej  niż  Ci, którzy wykonali zadanie na kolorowanie.  Grupa kontrolna również zjadła więcej niż grupa kolorująca.

Odnotowaliśmy również, że uczestnikom grupy przygotowującej posiłek indywidualnie i grupy, która oglądała film, wzrosła motywacja do jedzenia. Ci, którzy sami przyrządzali wrapa, również zgłosili większe  odczucie  głodu.  Grupa,  która  zainteresowała  się  czymś  innym  niż  jedzenie,  nie zaobserwowała żadnych zmian.

Nasze wnioski zgadzają się z poprzednim badaniem, w którym pokazywano obrazki z potrawami, reklamy telewizyjne, i programy kulinarne –co prowadzi do spożywania większych ilości jedzenia. Niektóre z badań udowodniły, że gotowanie zachęca zarówno dzieci, jak i dorosłych do spożywania większych porcji niż dla siebie przygotowano.

Jednak do dzisiaj, nie pojawiło się badanie, które bezpośrednio porównałoby aktywny i pasywny sposób przygotowania jedzenia. Żadne z badań nie odbyło się w warunkach laboratoryjnych, ani nie kazano uczestnikom spożywać tych samych posiłków –co mogło wpłynąć na wyniki badań. Nasze testy pokazują, że oglądanie przygotowywania żywności przez innych, jak i sporządzanie jej samemu doprowadziło do przejadania się.

Przygotowywanie jedzenia

Zastanawiacie się może, jak przygotowywanie jedzenia zmienia nasze nawyki? To całkiem proste, obserwowanie jedzenia sprawia, że więcej o nim myślimy – i w ten sposób, bardziej go chcemy. Na przykład,  jedno  z  eksperymentów  dowiodło,  że  uczestnicy,  którzy przeczytali artykuł na temat jedzenia, podczas spożywania posiłku – zamiast po prostu skupić się na wykonywanej czynności i nie rozpraszać się –w porze popołudniowej więcej podjadały. Można wywnioskować, że kiedy widzimy jedzenie i o nim myślimy, więcej zjadamy.

Przypatrywanie  się  jak  inni  gotują  wykorzystuje  tylko  nasz  zmysł  wzroku,  a  robienie  tego samodzielnie może mieć dodatkowe skutki, ponieważ cała czynność wykorzystuje pozostałe zmysły.Zapach, dźwięk, oraz smak jedzenia podczas gotowania przekazuje naszemu ciału, że zaraz zjemy coś dobrego. W naszym umyśle i ciele zachodzi reakcja antycypacyjna, która szykuje nas do jedzenia.

Przygotowywanie posiłków wymaga od nas czasu i wysiłku. Uczucie, że pracowało się na coś i się na to zasłużyło, sprawia, że cokolwiek to jest, jest przyjemniejsze niż zwykle. Dlatego, przyglądanie się innym kucharzom, jak i pichcenie samemu prowadzi do zjadania większych porcji. To dobrze czy źle?

Wiele słyszymy o wpływie przejadania się, podczas zmagania się z innymi chorobami jak np. otyłość, cukrzyca, choroby serca czy też rak. Obserwowanie przyrządzania niezdrowego jedzenie czy też przyrządzanie je samemu, może zachęcić do spożywania więcej, co może pogorszyć problemy z wagą i innymi schorzeniami.

 Jednak, nie musi to oznaczać, że musimy teraz przestać gotować czy oglądać programy kulinarne. Natomiast, zamiast niezdrowego jedzenia, przerzućmy się na oglądanie lub przyrządzanie zdrowszych potraw,  co  potencjalnie  może  mieć  pozytywny  wpływ  na  nasze  zdrowie  zachęcając  nas  do spożywania różnych potraw, których być może wcześniej unikaliśmy.

 

Autor: 
Daniel Łęgowski
Źródło: 

theconversation.com

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 5 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.