Czy drzemka w ciągu dnia może poprawić zdrowie mózgu?

Masz wyrzuty sumienia z powodu swojej codziennej popołudniowej drzemki? Nie powinieneś. Badania pokazują, że chwila odpoczynku po obiedzie może być dobra dla twojego mózgu. Jednakże pamiętaj, że długość drzemki ma znaczenie. Według badania opublikowanego w Journal of the American Geriatrics Society, 30 do 90 minut snu u osoby dorosłej  wydaje się być korzystne dla mózgu, odpoczynek dłuższy niż półtorej godziny może stwarzać problemy z umiejętnościami poznawczymi, zdolnością do myślenia i kreowania wspomnień. „Uważam, że drzemka jest czymś dobrym, ale należy ją rozpatrywać w kontekście osoby, i jej własnego cyklu snu i ciała”, mówi Charlene Gamalado, doktor medyczny i dyrektor Centrum Zaburzeń Snu im. Johna Hopkinsa. „Jak wykazało badanie, dłuższe drzemki u osób starszych mogą przyczyniać się  do zaburzania procesów poznawczych”, mówi.

Drzemka dla lepszego mózgu

Naukowcy przyjrzeli się badaniu, w którym wzięło udział 2974 ludzi mieszkających w Chinach w wieku 65+. Blisko 60% z nich potwierdziło odpoczynek w postaci drzemki przez  około godziny po obiedzie. Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy drzemali w granicach od 30 do 90 minut lepiej zapamiętują słowa- co jest znakiem dobrej pamięci – w porównaniu do ludzi, którzy nie drzemali wcale, bądź przez okres dłuższy niż 90 minut . Ludzie, których drzemka mieściła się w progu czasowym sugerowanym przez naukowców byli także lepsi w rysowaniu figur, co jest kolejnym znakiem dobrych umiejętności poznawczych. Istnieje teoria wyjaśniająca złe umiejętności poznawcze wśród tych robiących sobie dłuższe drzemki- dłuższy czas odpoczynku w ciągu dnia może być sygnałem kiepskiej jakości snu w nocy. Jak podaje Gamalo, „W badaniu, drzemki dłuższe niż 90 minut nazywanie były „drugim snem””. Tego typu zły odpoczynek w ciągu nocy, taki, który wymaga dodatkowych, długich drzemek w ciągu nocy, może prowadzić do problemów umiejętności poznawczych,  dodaje.

Inne problemy związane z długimi drzemkami

Dłuższe drzemki mogą stanowić też inne problemy, podaje Gamaldo. Obejmują one:

1.Czasowe osłabienie: Ludzie decydujący się na dłuższe drzemki mogą czuć się osłabieni chwilę po przebudzeniu, oznajmia Gamaldo. „ Z racji, że osoby te śpią dłużej, mogą wybudzić się z głębokiej fazy snu, która pojawia później. Dlatego czują się oni oszołomieni”, podaje Gamaldo.

3. Niezdolność do spania w nocy: Gamaldo widywała się z pacjentami, którzy robili sobie długie drzemki w ciągu dnia i zmagali się z bezsennością w nocy. „Powinieneś pomyśleć o ograniczeniu drzemek jeśli zmagasz się z bezsennością, lub jeśli potrzebujesz więcej niż 30 minut na zaśnięcie w nocy”.

Zrównoważony balans

Podsumowując, badania pokazują, że ludzie, którzy śpią zbyt długo lub za krótko zmagają się ze złym zdrowiem, a nawet krótszą żywotnością. W rezultacie, „ludzie potrzebują odpowiedniej ilości i jakości odpoczynku”, podane Gamalo.

Tłumaczyła Agata Piotrowska

Autor: 
Johns Hopkins Medicine
Źródło: 

hopkinsmedicine.org/

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
12 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.