“Król serów”.

Parmigiano kontra Parmesan. Włoski mleczny gigant pozywa amerykańską spółkę o fałszerstwo.

Fenomen-„Italian sounding” (włosko brzmiące) to zwyczajne naśladowanie lub fałszowanie włoskich produktów spożywczych za granicą. Taki fałszywy wytwór zawiera mieszankę włoskich nazw, logo, obrazów i sloganów, które to bardzo jednoznacznie można przypisać do „Made in Italy”. Owe zjawisko, de facto nie od dziś rozprzestrzenia się jak istna plaga szarańczy... spędzając sen z powiek włoskim producentom, którzy dokładają wszelkich starań aby adekwatnie chronić swój wizerunek, autentyczność, jakość i prawdziwą wartość włoskich produktów. „Złożyliśmy pozew skierowany przeciwko spółce Kraft Foods Group Brands Llc, która stara się uzyskać rejestrację «Kraft Parmesan Cheese» jako oficjalnej marki z siedzibą w Nowej Zelandii”-ogłosił prezes włoskiego Konsorcjum Parmigiano Reggiano, Niccola Bertinelli.

Warto tutaj zanaczyć dlaczego włoski Parmezan (Parmigiano-Reggiano) jest tak bardzo wartościowy i ceniony na całym świecie. Jest to ser twardy typu podpuszczkowego, wytwarzany z krowiego mleka i leżakujący w solance przez co najmniej 24 miesiące. Należy dodać, iż pochodzi on tylko od krów rasy reggiana, poddanych surowym rygorom żywienia, które stanowią wyłącznie zielonki z naturalnych łąk o ściśle określonym składzie botanicznym, ewentualnie z udziałem koniczyny i lucerny, zielonki ze zbóż, groszku siewnego, bobiku i wyki oraz siana suszonego naturalnie lub wymuszonym powietrzem.

Parmigiano Reggiano produkowany jest tylko i wyłącznie w północnych Włoszech, w regionie Emilia-Romania (Parma, Reggio Emilia, Modena, Mantua). Co ciekawe, po raz pierwszy został wyprodukowany na przełomie XI i XIII wieku przez zgromadzenia zakonne ojców benedyktynów i cystersów.

Oryginalny parmezan jest produktem DOP (Denominazione di Origine Protetta czyli Chroniona Nazwa Pochodzenia). Jest to de facto najczęściej podrabiany włoski produkt spożywczy. Co prawda jego nazwa jest chroniona w Unii Europejskiej, ale tak niestety jeszcze nie jest w innych krajach. Stany Zjednoczone są tu idelanym przykładem tego typu fałszerstw. Często też jest on mylony z serami typu grana, jak na przykład: Grana Padano.

Obecnie ser produkują głównie niewielkie, włoskie spółdzielnie zrzeszające drobnych producentów. Pozyskiwaniem mleka do wyrobu sera zajmuje się około 5.000 gospodarstw utrzymujących około 250.000 krów, których mleko jest dostarczane do około 460 serowarni.

Parmezan jest jednym z najbardziej znanych na świecie włoskich serów. Nie bez kozery zdobył on miano Króla... oczywiście do pary z Królową Mozzarellą. Stanowi on niezmiernie bogate źródło warości odżywczych takich jak sód, wapń, fosfor, cynk i jod, a ponadto zawiera witaminę A, retinol, β-karoten, kwasy tłuszczowe oraz aminokwasy. Nadaje się do konsumpcji w zestawie serów, serwowany przy „aperitivo” (przekąska przed głównym posiłkiem), może być również podany tuż przed deserem, a także utarty jako wykwintny dodatek smakowy do wielu dań na zimno i na gorąco. A tak na marginesie...to w domu każdego, szanującego się Włocha, nigdy (!) nie powinno zabraknąć trzech rzeczy: pomidorów, makaranu i... parmezanu.

Wracając do wypowiedzi prezesa Bertinelli to „należy podreślić, że ponad 20 lat temu-w Nowej Zelandii-Konsorcjum Parmigiano Reggiano dokonało rejestracji swojej marki. Owa akcja miała na celu ochronę interesów produktów DOP. Podjęcie próby rejestracji nazwy „Parmesan” byłoby absolutnie niezgodne z prawem i co warto podreślić, szkodziłoby zasadniczo konsumentom w Nowej Zelandii jak i również włoskim producentom. To nie jest takie proste-walczyć z bezlitosną konkurencją międzynarodowych korporacji. Dochody której przekraczają ponad 20 miliardów Euro”, przyznaje Bertinelli. „Niemniej jednak Konsorcjum-tak jak mitologiczny Dawid-podejmuje się walki z Gigantem. Co najważniejsze, straty ekonomiczne są niewiarygodne. Otóż według danych naszego Zrzyszenia, obrót fałszywego parmezanu poza Unią Europejską jest niewspółmiernie wysoki, i wynosi «około 2 miliardów Euro, co przekłada się na 200 tysięcy ton tego produktu, czyli 15 razy więcej niż eksportowany Parmigiano Reggiano». W 2018 roku przeprowadzono ponad 850 kontroli w punktach sprzedaży, na 61 miast, w 27 krajach. Oprócz rutynowego sprawdzania na miejscu i on line, naszym celem jest uzyskanie globalnego monitoringu, czyli rozwinięcie systemu ochrony i zabezpeczenia, który wychodziłby poza granice Unii Europejskiej.”

W celu zagwarantowania oryginalnego pochodzenia włoskich artykułów żywnościowych, oznaczonych znakiem DOP i IGP (Indicazione Geografica Protetta czyli Chronione Oznaczenie Geograficzne), Konsorcjum Parmigiano Reggiano było jednym z głównych protagonistów wydarzenia-„Identità d’Origine” (Autentyczność Pochodzenia), które to miało miejsce się w Bolonii (od 30 sierpnia do 1 września tego roku). Fico Eataly World (znany również jako FICO-Fabbrica Italiana Contadina) to Park Tematyczny poświęcony branży rolno-spożywczej i gastronomii, jeden z największych w swoim rodzaju na świecie. Jest on położony w dawnym bolońskim centrum rolno-spożywczym. Na powierzchni 10 hektarów mieszczą się: restauracje, stoiska, sklepy, wystawy, kiermasze, hodowle zwierząt, uprawy roślin jak również organizowane są tematyczne wystawy, warsztaty oraz gry i zabawy. Krótko mówiąc: dla każdego coś dobrego.

 

Autor: 
M.Jattoni Dall’Asén/Tłumaczenie: Anna Skowronek
Źródło: 

Corriere della Sera

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
5 + 8 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.