Witaminy: jak zachować zdrowy rozsądek?

Ustalenie, które jedzenie jest dla ciebie dobre w 2021 roku, wydaje się być sporym wyzwaniem. Oczywiście wiemy, że powinniśmy jeść dużo warzyw, a unikać słodkich rzeczy, ale pomiędzy nimi istnieje szara strefa. O produktach spożywczych często mówi się różne (czasem sprzeczne) rzeczy. Każdego tygodnia omawiamy ich zalety i wady, by nie stracić najważniejszej idei poprzez nadmiar informacji. W tym tygodniu: suplementy diety w postaci witamin.

Uzyskanie odpowiedniej dziennej ilości warzyw i owoców jest dosyć trudne. Według Holenderskiego Centrum Żywienia powinny być to dwa kawałki owoców (łącznie 200 gram) oraz 250 gram warzyw, ale jedzenie takiej ilości czasem nie wystarcza! Dlatego zażywamy multi-witaminy, ale ile jest w tym zdrowego rozsądku?

Składniki odżywcze

Niezmiernie ważnym jest, by ustalić najpierw znaczenie witamin. Są to tzw. mikroelementy, czyli składniki odżywcze mniejsze niż gram, które musimy przyjmować z pożywieniem i które odgrywają rolę we wszystkich procesach zachodzących w naszym organizmie.

Na przykład, różne rodzaje witaminy B są ważne dla naszego metabolizmu i bilansu energetycznego, z kolei witamina C dba m.in. o wchłanianie żelaza i wpiera naszą odporność, a witamina D jest potrzebna nam do wchłaniania wapna.

Dlatego ważne jest, aby utrzymywać wysoki poziom witamin. Holenderskie Centrum Żywienia, Stowarzyszenie Konsumentów oraz Opieka Zdrowia Psychicznego twierdzą, że dostarczasz organizmowi wszystkie pożądane witaminy i minerały, jeśli stosujesz zdrową i zróżnicowaną dietę.

Za dużo = źle

Z całą pewnością możliwe jest, że masz niedobór niektórych witamin. Jednak większość ludzi nie wie dokładnie, których im brakuje. W witaminach dawki są często znacznie wyższe niż zalecana dzienna porcja. Jest to dosyć niedokładne podejście. A ty w tym czasie, po prostu wydalasz nadmiar witamin z tych drogich pigułek.

Ponadto istnieje również ryzyko przedawkowania, ponieważ witaminy są dodawane do wielu produktów. Stowarzyszenie Konsumentów ostrzega, aby nie przekraczać zalecanej dziennej dawki, zwłaszcza w przypadku witamin A, D, E, B3, B6 i kwasu foliowego (B11).

Swoją drogą, rada dotycząca zażywania witamin odnosi się do określonych grup ludzi, twierdzi Holenderskie Centrum Żywienia. Dotyczy to chociażby małych dzieci, osób starszych czy osób o ciemnej karnacji, gdyż mogą mieć niedobór witaminy D; może to dotyczyć również wegan, którzy nie przyjmują z pożywieniem witaminy B12. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z lekarzem.

Autor: 
Reza Bakhtali, tłum. Agata Furmanek
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.