Zostań szefem swoich snów tak jak Louise z serialu Co kryją jej oczy

Chociaż jeszcze nie ma żadnego sposobu, aby przenieść swoją duszę do czyjegoś domu, istnieją sposoby, aby uczyć się ze swoich snów i wykorzystywać je na własną korzyść.

Może obejrzałeś jeden z hitów Netflixa Co kryją jej oczy (ang. Behind her eyes) w jeden dzień, a może jeszcze nie zacząłeś oglądać. W obu przypadkach ten artykuł jest dla ciebie odpowiedni. Chociaż Louise z serialu Co kryją jej oczy wyprzedza o krok ekspertów z prawdziwego świata, istnieje już dużo ustaleń oraz badań wokół świata snów. Dlatego „Vogue” wyjaśnia, co oznaczają twoje sny i jak możesz je kontrolować.

Sny

Każdemu z nas kiedyś to przeszkadzało: biegniesz, biegniesz i biegniesz, ale nie poruszasz się naprzód. Znienacka stoisz na środku biura bez ubrań, niezręcznie. Jednego dnia możesz latać i czujesz się jak w niebie, a innego dnia zostajesz zjedzony przez twojego ex i nie możesz krzyczeć o pomoc. Inny dzień, inny sen. Czasem przypomina to wielki rzadki świat fantazji, ale co jeśli każdy sen ma znaczenie? A kiedy nie chcesz, aby określony sen powracał, możesz zadbać o to, że się nie powtórzy? Czytaj dalej.

Dlaczego śnimy

„Sny ukazują uczucia, których unikamy i które lekceważymy, kiedy jesteśmy świadomi”, wyjaśnia Alice Robb, autorka Why We Dream. „Kiedy śnimy, myślimy o tym samym, tylko nasz mózg myśli w sposób wizualny”, opowiada Deirdre Barrett, autorka The Committee of Sleep. Sny są zatem sposobem na radzenie sobie z emocjami. Kiedy czujesz wielką presję w pracy, możesz śnić na przykład o tym, że toniesz. Gdy brakuje ci napięcia w twoim związku, możesz mieć seksualny sen o kimś innym. Kiedy jesteś pod wpływem dużego stresu, ściga cię potwór. Kiedy pragniesz czegoś nowego, śnisz o tym, że jesteś na wakacjach za granicą. Przemyśl to, a zrozumiesz.

Złe sny

Na pewno w czasie pandemii, kiedy ogólnie doświadczasz więcej strachu i stresu, istnieje większa szansa, że częściej będą dręczyć cię złe sny. Jednak badania wskazują, że złe sny mogą pomóc w życiu. Badacze odkryli, że ludzie po obudzeniu się ze złego snu (nie koszmaru) lepiej umieją się obchodzić ze strachem i różnymi sytuacjami niż osoby, które nie miewają złych snów. Faktem jest, że miewasz (nieświadome) uczucie, że już wcześniej byłeś w jakieś sytuacji, a to pomaga ci się z nią uporać. Koszmar, natomiast, nie pomaga wcale. Koszmar oznacza, że twój strach przed konkretną sytuacją jest tak wielki w prawdziwym życiu, że nie umiesz sobie z tym poradzić. Ale również to daje pewien wgląd w to, jak duży właściwie jest twój strach.

Sny o kontroli

Aby uzyskać więcej wglądu w swoje własne uczucia i zrozumieć, jak czujesz się z konkretnymi sytuacjami w życiu, możesz użyć do tego swoich snów. Przed pójściem spać zastanów się nad możliwymi problemami i spróbuj stworzyć do nich odpowiedni obraz. „Ten problem i twój obraz do niego stworzony muszą być ostatnimi rzeczami, o których myślisz przed zaśnięciem”, wyjaśnia Deirdre. Kiedy się obudzisz, nie wstawaj od razu. Zagłęb się w pamięć o tym, o czym śniłeś, a jeśli to nie zadziała, sprawdź dobrze, jak się czujesz. Zapisz to. „Robiłam tak przez tydzień podczas moich badań ze studentami. Połowa naprawdę śniła o swoich problemach, a druga połowa rozwiązała swoje problemy za pomocą tego”, mówi Deirdre.

Senny dziennik

Zapisywanie snów, odkrywanie wzorców i uzyskiwanie wglądu w swoje sny oraz uczucia jest bardzo poręczne. Z badań wynika, że ludzie, którzy prowadzą dziennik o snach, lepiej nauczyli się radzić sobie ze swoimi lękami i snami. Zatem Louise i Rob z serialu Co kryją jej oczy nie byli aż tak szaleni. Kiedy uczysz się łączyć konkretne sny z uczuciami, po przebudzeniu szybciej odkrywasz, jak się z czymś czujesz. W ten sposób uczysz się odzyskiwać kontrolę nad swoimi snami, ponieważ uzyskujesz lepszy wgląd w swoje uczucia. Bardzo pomocną książką o zdobywaniu wglądu w swoje sny jest Dromen wydana przez Snor. Lecz, „nie ma jednego, pasującego do wszystkich przewodnika, który pokaże, jak obchodzić się ze snami. Sny są bardzo osobiste i jedynym sposobem, aby nauczyć się sobie z nimi radzić, jest zwracanie na nie uwagę”, mówi Alice.

Autor: 
Philippine van Ginneken / Tłumaczenie: Sandra Musiał

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
2 + 8 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.