Piramida Zdrowego Żywienia Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej

Piramida Zdrowego Żywienia jest prostym sposobem na pokazanie zasad zdrowego odżywiania. Spożywania tych produktów oraz codzienna aktywność fizyczna do droga do zdrowia i dobrego samopoczucia.

Piramida Zdrowego Żywienia podlega modyfikacjom i zmianom. Obecnie prezentowane są wytyczne zgodne z zaleceniami WHO: „mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika”. Ta idea żywienia daje szanse na zdrowe, długie życie oraz zachowanie sprawności intelektualnej i fizycznej na długie lata. Nie stosuje się tych zasad przy chorobach cywilizacyjnych, wtedy trzeba udać się do dietetyka.

Badania wskazują, ze najważniejszym pożywieniem są owoce i warzywa, dostarczają niezbędnych składników tj minerały, witaminy i polifenole. Ilość zalecana to połowa tego co jemy (3/4 warzywa i 1/4 owoce). Zmniejszają zachorowalność na choroby układu krążenia, cukrzycę i nowotwory i wydłużają długość życia. Ważnym uzupełnieniem jest używanie ziół, poprawiają smak pożywienia i dostarczają prozdrowotnych składników. Można je stosować zamiast szkodliwej soli, która wywołuje zawały serca i udary mózgu. Ważnym elementem diety są produkty zbożowe najlepiej pełnoziarniste. Dostarczają witamin i błonnika. Trzeba codziennie wypić około 2 szklanek mleka lub jogurtu czy kefiru. Ważne jest organicznie spożycia mięsa do 0,5 kg tygodniowo. Lepiej jeść białe mięso – indyka, kurczaka. Zastąpić je można roślinami strączkowymi (fasola, groch, soja, soczewica), jajkami i rybami (gotowana lub pieczona). Zamiast tłuszczów zwierzęcych lepiej spożywać tłuszcze roślinne. Trzeba również unikać cukrów i słodyczy, można je zastąpić orzechami i owocami. Codziennie należy wypić 1,5 litra wody, ograniczyć spożywanie herbaty i kawy. Ważnym uzupełnieniem diety jest aktywność fizyczna co najmniej 30-40 min dziennie.

Autor: 
Dorota Smoleńska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.