Najbardziej pożywne jedzenia świata

Najwięcej witamin, minerałów i mikroelementów w porcji lub w 100 kcal: te produkty spożywcze należą do najbogatyszych w składniki odżywcze na świecie.

Jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem fizycznym i psychicznym, musimy codziennie dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem licznych składników odżywczych – witamin, minerałów, aminokwasów, mikroelementów… Ich ilość w 100 gramach przekąski czy posiłku może być bardzo różna. Dodatkowo ważne jest to, aby w miarę naszych  możliwości spożywać produkty jak najmniej przetworzone i z upraw ekologicznych.

1. Rukiew (rzeżucha) wodna

Latem 2019 roku ta wcześniej niezbyt popularna roślina zrobiła furorę. W tym czasie amerykańscy naukowcy dokładnie przeanalizowali zawartość składników odżywczych w 41 rodzajach owoców i warzyw. Okazało się, że 100 kcal z prawdziwej rukwi wodnej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wszystkie istotne składniki odżywcze, czyli razem 13 plus błonnik. Ta roślina nie ma sobie równych w tej kwestii. Zawiera witaminę A (beta karoten), B6, C, E i K, wapń, żelazo, ryboflawinę, niacynę, tiaminę, folian, cynk i potas. Problem polega na tym, że aby dostarczyć sobie 100 kcal z rukwii wodnej, należałoby zjeść ok. kilograma tego warzywa. Nasza wskazówka: zrób z niego główny składnik sosu pesto!

2. Wodorosty/ algi

Jako zielony zawijaniec do sushi, dodatek do zup czy w formie sałatki, wodorosty morskie to poważna konkurencja dla swoich ,,kolegów z lądu’’. Wszystkie rodzaje wodorostów zawierają znaczne ilości żelaza, potasu, magnezu, a nawet białka – ale ich supermoc to przede wszystkim wysoka zawartość jodu. Pod tym względem algi to zdecydowanie najbogatsze w składniki odżywcze pożywienie w wodzie i na lądzie. Jod jest m. in. potrzebny tarczycy do produkcji hormonów, a te z kolei wpływają na metabolizm, tworzenie się kości i rozwój mózgu. Zbyt mała ilość jodu w organizmie jest niebiezpieczna, tak samo jak jego nadmiar. Zaledwie kilka gramów alg w zupełności wystarcza, aby dostarczyć sobie optymalną ilość tego składniga odżywczego. Dlatego nie jest to coś, co powinniśmy jeść codziennie.

3. Jaja

Żółtko jaja zostało tak zaprojektowane przez matkę naturę, aby od pierwszego podziału komórki aż do wyklucia się pisklęcia optymalnie zaopatrywać go w składniki odżywcze (to taki prowiant, gwarantujący mu prawidłowy rozwój). Jedno jajko (wielkość M, ok. 90 kcal) to mała bomba energetyczna, która dostarcza nam sporą porcję witaminy B12, selenu, a także witaminy A. To tak na marginesie, bo prawdopodobnie ważniejsze jest, że jaja należą do najlepszych źródeł witaminy B4, czyli choliny. Co to jest cholina? To mało popularny składnik odżywczy, który odpowiada za prawidłową pracę wątroby. Jej niedobór to problem głównie spotykany na zachodzie i wiąże się z chorobami wątroby, serca i zaburzeniami neurologicznymi. Jeśli chodzi o białko jaja, jest to najbardziej wartościowe i najlepiej przyswajalne białko dla naszego organizmu. To oznacza, że może być wchłonięte i wykorzystane w 100%. Dla porównania, w przypadku wołowiny jest to tylko 87%.

4. Jarmuż

Jarmuż to prawdziwy król wszystkich warzyw liściastych. Jest zdecydowanie lepiej przyswajalny niż np. szpinak. Poza tym jedna porcja pokrywa dwukrotnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę C oraz tysiąckrotnie zapotrzebowanie na witaminę K. Bez witaminy K nie funkcjonowałoby krzepnięcie krwi, a metabolizm tkanki kostnej byłby zaburzony. Dzięki regularnie spożywanemu jarmużowi nie musimy się martwić tymi dolegliwościami. Oprócz wymienionych już składników odzywczych, jarmuż - jak wszystkie warzywa krzyżowe – zawiera również kilka bioaktywnych związków, w tym izotiocyjaniny (zwane również olejkami gorczycowymi) i indol-3-karbinol – oba mają działanie hamujące rozwój nowotworów.

5. Borówka czarna

Borówka czarna, inaczej ,,amerykańska’’ to jeden z napopularniejszych, ale także jeden z najlepiej przebadanych owoców. Trudno wymienić wszystkie jego prozdrowotne cechy, dlatego w skrócie: z wyjątkiem witaminy B12, znajdziemy w tym ,,owocu mocy’’ wszystkie potrzebne nam witaminy i minerały. Jednak na największą uwagę zasługują tu inne składniki odżywcze, takie jak antocyjany, flawonoidy i inne związki roślinne. Według badań, mogą one poprawiać wydajność pamięciową u dorosłych, a także hamować rozwój komórek raka wątroby. Inne badania dowodzą, że borówki obniżają ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, a także łagodzą przewlekłe stany zapalne jelit.

Tłumaczyła  Joanna Cal

Autor: 
Friederike Ostermeyer
Źródło: 

fitbook.de

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
15 + 5 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.