Czy woda gazowana jest szkodliwa?

Wielu osobom początek roku kojarzy się ze zmianami nawyków związanych ze zdrowiem, na przykład ze zwiększaniem spożycia warzyw, ograniczaniem cukru czy picia większej ilości wody. Nawodnienie organizmu jest kluczowe, by mógł on prawidłowo funkcjonować, tj. regulować temperaturę, transportować składniki odżywcze czy usuwać toksyny.

Co ciekawe, woda pełni w organizmie dodatkową funkcję - nawilża i absorbuje wstrząsy stawów. Ciągłe powtarzanie konieczności nawadniania organizmu może szybko stać się nudnym komunikatem, jednak jak w tej sytuacji przedstawia się kwestia wody gazowanej? Przecież jest tak dobra, jak niegazowana woda, prawda? Nie do końca.

Gazowane płyny

Jak wiemy, woda gazowana powstaje w wyniku nasycenia wody dwutlenkiem węgla, co powoduje powstanie kwasu węglowego o słabym kwasowym pH pomiędzy 3 a 4. To wrażenie dobrego samopoczucia, jakie odczuwasz po wysączeniu kilku łyków napoju gazowanego jest w zasadzie odpowiedzią organizmu na chemiczną aktywację receptorów bólu znajdujących się na języku. Receptory są aktywowane właśnie przez ten kwas, jednak organizm odbiera to jako coś pysznego. W tym właśnie tkwi część problemu, bowiem znajdujący się w napojach gazowanych kwas może niszczyć zęby.

Zewnętrzna warstwa uzębienia, czyli szkliwo, to najtwardsza tkanka organizmu. Szkliwo jest zbudowane z minerału zwanego hydroksyapatytem, który zawiera wapń i fosforan, natomiast ślina składa się głównie z wody, jednak także zawiera wapń i fosforan.

W normalnych warunkach, minerały w naszych zębach i ślinie znajdują się w harmonii. PH ust i śliny zwykle jest pomiędzy 6 a 7, jednak kiedy pH spada poniżej 5.5, cząsteczki wapnia i fosforanu przenoszą się z zębów do śliny w wyniku nadmiernego spożycia napojów gazowanych kwasem węglowym.

Szkodliwa dla uzębienia?

Demineralizacja sprawia, że w minerałach występujących w uzębieniu tworzą się pory, a szkliwo zaczyna się rozpuszczać. Na początku pory są mikroskopijne, i można je ponownie wypełnić wapniem i fosforanem lub poprzez zastąpienie wapnia fluorem, który chroni zęby w paście. Gdy jednak demineralizacja osiąga pewien określony pułap, porów nie można już wypełnić, co w rezultacie prowadzi do utraty szkliwa.Jeśli zęby są często opłukiwanie przez kwas znajdujący się w napojach gazowanych, zęby tracą coraz więcej minerałów, a ryzyko zużycia czy erozji zębów wzrasta.

Pomimo tego, że zwykła gazowana woda jest lepsza dla zębów od klasycznych smakowych napojów o niższym pH (o zmniejszonej ilości cukru lub nie), w tym starciu nadal to woda wygrywa ze swoim pH w wysokości 7. Nawiasem mówiąc, słodzone napoje są nie tylko gazowane, ale i posiadają dodane "minerały" mające za zadanie wzmocnić smak napoju. W skład takich dodatków czasem wchodzi sód, więc jeśli w swojej diecie starasz się go ograniczać, musisz brać to pod uwagę za każdym razem, gdy sięgasz po słodzony napój.

Czysta woda

Warto wspomnieć, że woda gazowana nie hamuje apetytu. Pomimo tego, co możesz licznie znaleźć w Internecie, nie istnieją naukowe dowody świadczące o tym, że woda gazowana sprawia, że poczujesz się najedzony. To prawda, że woda gazowana wypełnia żołądek (i odbija się), jednak nie pozostaje w nim dłużej od zwykłej wody bez bąbelków.

Woda gazowana jest często pita w towarzystwie posiłku, nie ma dowodów na to, jak szybko w porównaniu do zwykłej wody opuszcza ona żołądek ze względu na trudności związane z mierzeniem poczucia głodu i pełności. To sprawia, że wszelkie badania nie tylko opierają się, ale i są pod wpływem subiektywnych czynników, tak jak osobiste odczucia, które są różne. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, który bada bezpieczeństwo sprzedawanej żywności, nie zachęca do tego, by oczekiwać pozytywnych skutków zdrowotnych w wyniku spożywania żywności czy napojów rzekomo mających tłumić apetyt.

NHS zaleca dzienne przyjmowanie pomiędzy 6 a 8 szklanek płynów - niekoniecznie samej wody. W dzienną dawkę możemy wliczyć także odtłuszczone mleko, napoje bez cukru, kawę oraz herbatę. Spośród tych wszystkich opcji, to woda jest zdecydowanie najtańszym sposobem na ugaszenie pragnienia. Jest pozbawiona kalorii, najczęściej darmowa i - w przeciwieństwie do miliona energetyzujących, sportowych czy gazowanych napojów wypełniających półki sklepowe - nie posiada cukrów mogących uszkodzić uzębienie.

Oczywiście, jeśli zamieniasz słodzone napoje na wodę gazowaną, już czynisz krok we właściwą stronę. Udowodniono, że słodzone napoje gazowane odpowiadają za około 25% spożycia cukru wśród dorosłych.   Mimo tego, że większość gazowanych wód dostępnych na rynku nie jest słodzona, niektóre są, więc należy zawsze pamiętać o czytaniu etykiet.

Jeśli więc zamierzasz zwiększyć ilość przyjmowanych w ciągu dnia płynów, woda niegazowana jest preferowanym rozwiązaniem. Jeżeli jednak wypicie szklanki wody nie należy do twoich nawyków, woda gazowana pomoże ci w nawodnieniu organizmu, będąc przy okazji smaczną alternatywą dla zwykłej wody kranowej, pamiętaj jednak o tym, jak często ją pijesz, mając na uwadze także jej wpływ na stan uzębienia.

Tłumaczył Daniel Łęgowski

Autor: 
theconversation.com
Źródło: 

theconversation.com

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 3 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.