6 rzeczy, które robisz przed snem, a które powodują bezsenność

Zdjęcie: cottonbro / Pexels

 

„Niepewność dotycząca tej bardzo poważnej sytuacji, której doświadczamy wywołuje niepokój. To oprócz wpływu na sen, wpływa również na nasze codzienne czynności. Nie przestrzegamy regularnych godzin ćwiczeń, jedzenia, ekspozycji na światło, godzin snu, nawyków higienicznych itp. Wszystko to może prowadzić do bezsenności, koszmarów i depresji” - wyjaśnia dr Estivill, twórca metody Tokei.

Albo nie śpimy, albo śpimy bardzo źle. „Sen jest niewątpliwie tajną bronią, która pozwala nam uzyskać maksymalną wydajność podczas naszych codziennych czynności. Bycie środowiskiem i źródłem odpoczynku to kluczowe czynniki warunkujące i bezpośrednio wpływające na jego jakość. Po roku, w którym stres i zmartwienia były bardziej niż kiedykolwiek obecne w naszym życiu, optymalny wypoczynek stał się najlepszym sprzymierzeńcem w naszym codziennym życiu ” - potwierdza dr Michael Breus, psycholog kliniczny oraz posiadają certyfikat Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu. 

Według statystyk Hiszpanie śpią średnio o 45 minut krócej niż reszta Europejczyków, co powoduje, że mają mniej spokojny sen. Według dr Estivill „są krajem, w którym brakuje snu, a to oznacza, że nie budzą się wyspani”. Około 10–15% Hiszpanów cierpi na bezsenność, a od 5 do 8% na bezdech senny. Ponadto obecny nastrój nie sprzyja zasypianiu, ustabilizowaniu go ani uzyskaniu optymalnego odpoczynku. „Niepewność sprzyja wzrostowi liczby Hiszpanów z poczuciem niepokoju, tym samym zwiększając o 30% przypadków bezsenności i koszmarów sennych u osób w każdym wieku, od dzieci po osoby starsze” - mówi lekarz. 

Co dzieje się w naszym ciele, kiedy śpimy? Zanim przejdziemy do tego, dlaczego nie śpimy, świetnym punktem wyjścia jest przyjrzenie się wszystkim procesom, przez które przechodzi nasz organizm podczas snu, zmianom fizycznym, przez które przechodzimy, a także zmianom hormonalnym i neurologicznym. Wyjaśniają nam to eksperci z Katedry Snu na Uniwersytecie w Granadzie - LOMONACO. 

1. Mózg osiąga maksymalną aktywność

W nocy mózg intensywnie pracuje, aby naprawić szkody wyrządzone w ciągu dnia. Faza 1 i 2: rozpoczyna się cykl snu, następuje utrata świadomości i kontroli nad ciałem. W tych momentach aktywność mózgu jest zmniejszona, oczy poruszają się powoli, a stan zaalarmowania maleje. Faza 3 i 4: Wchodzisz w głęboki sen i aktywność mózgu jest bardzo powolna. Faza 5: jest znana jako faza REM - od angielskiego akronimu Szybkie Ruchy Oczu - ponieważ podczas tej fazy oczy poruszają się szybko i we wszystkich kierunkach. W tej fazie mózg osiąga maksymalną aktywność, nawet wyższą niż wtedy, gdy nie śpimy. 

2. Wytwarzany jest hormon wzrostu i hormony odpowiedzialne za apetyt

„Podczas snu wydziela się melatonina, hormon, który wpływa na regulację układu odpornościowego. Jest on niezbędne w cyklu snu, ponieważ reguluje zegar biologiczny, a gdy jego poziom w organizmie wzrasta, wywołuje sen. W ten sam sposób angażuje się również w momentach dnia, kiedy odczuwamy głód, czy też z większą energią, pośród innych procesów, a także jest silnym antyoksydantem” - twierdzą eksperci. Organizm wydziela również hormon wzrostu, który jest regulowany w podwzgórzu i osiąga szczyt około 20 minut po zaśnięciu; oraz hormon antydiuretyczny lub wazopresyna, która powoduje, że nie wstajesz w nocy, aby iść do łazienki. „Z drugiej strony, gdy nie śpisz dobrze lub godziny snu są zmniejszone, to poziom leptyny i greliny w organizmie, hormonów odpowiedzialnych za apetyt i wywołujących uczucie sytości wymyka się spod kontroli, co wpływ na metabolizm”, ostrzegają nas specjaliści z Katedry Snu na Uniwersytecie w Granadzie. 

3. W sercu tętno i ciśnienie krwi ulegają zmianie

Tętno i ciśnienie krwi ulegają zmianie, a w konsekwencji krew, którą serce przenosi do reszty ciała jest „lepszej jakości” i bogatsza w białko. 

4. Kości i mięśnie odpoczywają w nocy

Noc to czas, w którym kości i mięśnie mogą odpocząć, a w kręgosłupie krążki międzykręgowe regenerują się i wypełniają się podstawową substancją, która pełni funkcję amortyzującą. 

5. Temperatura ciała zmienia się w zależności od faz snu

Zwykle podczas fazy REM następuje wzrost temperatury ciała, która to zmienia się w różnych fazach snu. 

6. Wzrok regeneruje się, a skóra usuwa toksyny 

„W przypadku wzroku następuje regeneracja filmu łzowego, który chroni rogówkę, a po przebudzeniu staje się gładszy. Z drugiej strony podczas snu organizm eliminuje toksyny przez pory skóry. Oprócz usuwania toksyn nagromadzonych w ciągu dnia eliminowane są również te „uszkodzone” elementy, takie jak elastyna i kolagen, które następnie zastępowane są nowymi włóknami. W całym tym procesie odnowy, który to skóra przechodzi przez całą noc, następuje duża utrata wody, przez co w nocy skóra staje się bardziej odwodniona niż w dzień”. 

 

Autor: 
Gema Hospido, tłum. Karolina Pietrzak

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
5 + 15 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.