Style uczenia się dzieci.

Sposób w jaki przyswajamy wiedzę jest niezwykle ważną informacją nie tylko dla nas samych ale i dla naszego otoczenia. Może to polepszyć naszą percepcję oraz ułatwić kontakt z innymi.

U najmłodszych proces ten jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość i efektywność nauki.

Literatura różnicuje trzy podstawowe typy uczenia się: wzrokowy, słuchowy oraz kinestetyczny. Nie są one jednak zamknięte, dzieci bardzo często posiadają mieszane style.

Wzrokowcy jak sama nazwa wskazuje uczą się poprzez obserwację. Styl ten jest łatwy do odróżnienia, dziecko, które jest wzrokowcem najchętniej przyswaja nowe informację w skupieniu, czytając i oglądając. Dla wzrokowca pokaz odgrywa najważniejszą rolę.

Słuchowcy najchętniej przysłuchują się innym, prowadzą monologi (głośne powtarzanie jest tu znaczące) oraz chętnie dyskutują z innymi.

Kinestetyków można nazwać czuciowcami. Wszystkie zmysły odgrywają tu bardzo ważną rolę. Pożądany jest ruch, ekspresja i doświadczenie. Jest to najbardziej wymagający styl uczenia się ale również najbardziej ciekawy. W tym sposobie przyswajania wiedzy najważniejsze jest to aby była ona ,,sprawdzalna” – namacalna.

Niestety system szkolny nie zawsze jest w stanie sprostać wymaganiom jakie stawiają przed nią żądne wiedzy umysły. Ważne aby rozpoznać i stymulować już od najmłodszych lat styl uczenia się dziecka. Proces nauki szkolnej można wspomagać w domu.

Nauka dziecka, które jest wzrokowcem powinna być kolorowa, barwna, wypełniona skojarzeniami, mapami myśli, obrazkami- wówczas będzie przebiegać przyjemniej i szybciej.

Dla dzieci słuchowców najtrafniejszym sposobem jest zabawa w nauczyciela, dziecko, słucha, przetwarza informację oraz przekazuje je swoim ,,niewidzialnym uczniom”, a tym samym sobie.

Kinestetyk nie powinien żałować sobie ruchu w zabawie, ciekawych doświadczeń oraz eksperymentów. Czuciowcy są niezwykle wrażliwi na bodźce co można wykorzystać przy poznawaniu nowych zjawisk.

Niezależnie od stylu uczenia się naszych pociech musimy pamiętać, że nauka powinna być przyjemna.

Chcąc rozbudzić w dziecku ciekawość świata, pokazujmy mu go poprzez zabawę.

Autor: 
Angelika Perdek Chabinowska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.