Nie musimy jeść pięciu posiłków dziennie, śniadań i rezygnować z kawy!

Ile diet już w swoim życiu wypróbowałaś? Być może dziesiątki. Możliwe, że pomoc doradcy żywieniowego również na nic się nie zdała. Pewnie dlatego, że zmuszał Cię do jedzenia pięciu posiłków dziennie. Problem w tym, że nie wszystkie zalecenia są dobre dla każdego. Jakie są inne, panujące mity na temat odchudzania?

Mit pierwszy: Jeśli będziemy jeść tylko 3 razy dziennie, nigdy nie schudniemy!

Czy Ciebie również wszyscy wokół starają się do tego przekonać? Nie wierz we wszystko, co słyszysz. Jeżeli chcesz długo przestrzegać jakichś postanowień dotyczących żywienia, muszą one przede wszystkim pasować Tobie! ,,W przeciwnym razie, będzie to jedynie tymczasowa zmiana w procesie odchudzania, ale po jakimś czasie wrócisz do starych nawyków” – mówi dr Iva Málková z organizacji STOB, która walczy z otyłością. Zalecenia dotyczące dziennej liczby posiłków są różne. Według najnowszych badań, wystarczy jeść jedynie 2 razy dziennie! Gdzie w takim razie leży prawda? ,,STOB już trzydzieści lat zaleca jedzenie 3 – 5 posiłków dziennie w zależności od osobistych preferencji oraz tego, z czego składa się nasz posiłek. Musimy jeść na tyle często, żebyśmy nie odczuwali głodu” -dodaje specjalistka żywieniowa.

Mit drugi: Jeśli nie będziemy jeść śniadania, nie schudniemy

To również nie jest takie oczywiste. Faktem jest, że rezygnując ze śniadania i nie jedząc później nic przez cały dzień, z pewnością schudniesz – ale za jaką cenę? Jeśli zrezygnujesz ze śniadania i najesz się trzy godziny później, świat również się nie zawali. Nie jest ważne to, czy jemy 3 czy 5 razy dziennie, lecz to, żebyśmy nie robili dziesięciogodzinnej przerwy między posiłkami. Udowodniono jednak, że jeśli nie będziemy jeść śniadania, a potem ominiemy też obiad, popołudniu prawdopodobnie dopadnie nas wilczy apetyt i zjemy więcej, niż gdybyśmy zaczęli dzień od śniadania.

Mit trzeci: Jeśli będziemy jeść węglowodany, nigdy nie schudniemy

Węglowodany są nam niezbędne do tego, żeby nasz organizm prawidłowo funkcjonował i abyśmy byli zdrowi. Potrzebujemy jednak tych odpowiednich węglowodanów. ,,Duże znaczenie ma to, jak szybko i w jakiej ilości docierają do krwi. Im bardziej zbilansowany poziom cukru we krwi, tym dłuższe przerwy między posiłkami możemy robić bez odczuwania głodu. Jeżeli zjemy na śniadanie suchy biały rogalik, który ma wysoki indeks glikemiczny, będziemy głodni już chwilę po jego zjedzeniu. Kiedy natomiast wybierzemy pełnoziarniste pieczywo z czymś zawierającym białko i tłuszcz, wahania te będą mniejsze” – mówi Iva Málková. Naturalnie, jeśli będziesz się objadać ciastkami i pączkami, z pewnością nie schudniesz.

Mit czwarty: Im więcej ćwiczymy i się pocimy, tym więcej kilogramów zrzucimy

Chudnięcie polega na przyjmowaniu i oddawaniu. Równowagę energetyczną osiągniemy raczej poprzez modyfikację jadłospisu niż ruch. Z pewnością i on jest ważny, regularnie się ruszając zwiększamy liczbę mięśni i podstawową przemianę materii. W kwestii pocenia się – nie jest ono dowodem na to, że spalasz kalorie. Jest to wyłącznie oznaka tego, że przez rozgrzewkę ochładzasz powierzchnię swojego ciała. Owijanie się plastikiem i tego typu rzeczy nie przynoszą żadnych efektów.

Mit piąty: Jeśli będziemy jeść w nocy, przytyjemy

Zapisz to czerwonym markerem na kartce, a potem gdzieś ją wyrzuć. Nie istnieje żaden przekonujący dowód na to, że jedzenie nocą sprawi, że przytyjesz. Jedyną udowodnioną rzeczą jest to, że zbyt kaloryczne jedzenie tuczy. Oczywiście, jeżeli wieczorem będziesz jeść wysokokaloryczne produkty i się przejadać, nigdy nie schudniesz. Nie jest jednak prawdą, że nocne podjadanie od razu odkłada się w Twoim organizmie w postaci tłuszczu. Jak mówi dr Marry Flynn, specjalistka od spraw żywienia ze szpitala Miriam w Providence, nasze ciało trawi kalorie w ten sam sposób zarówno rano, jak i w południe czy wieczorem. Wszystko zależy od tego, jakie produkty wybierzesz.

Mit szósty: Kofeina przeszkadza w chudnięciu

Ten mit krążył wśród dietetyków długo a niektórzy specjaliści żywieniowi nadal go podtrzymują. Tak naprawdę, jeżeli będziesz pić kawę z umiarem (2-3 filiżanki dziennie), nie przeszkodzi Ci to w zrzuceniu zbędnych kilogramów, a nawet przyniesie pewne korzyści, dzięki temu, że zawiera ona antyoksydanty. Badania wykazują nawet, że kofeina pomaga obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2., chorobę Parkinsona, czy niektóre rodzaje nowotworów. Kawie mówimy więc tak, pamiętając jednak o tym, żeby pić ją bez śmietanki, cukru czy bitej śmietany.

Mit siódmy: Jedyny prawdziwy

Jeżeli bezskutecznie spróbowałaś już wszystkich diet, prawdopodobnie sprawdzi się u Ciebie coś zupełnie innego. Przyzwyczaj się do większej ilości małych posiłków, musisz się ,,rozjeść”. Z pewnością będziesz zaskoczona, ile wartościowych pokarmów (owoców, warzyw, dobrych jakościowo serów, pełnoziarnistych produktów) musisz dostarczyć swojemu organizmowi, żeby metabolizm działał tak, jak powinien, a ciało otrzymało odpowiednią dawkę energii – puste kalorie są drogą do piekła.

 

Autor: 
Diana Owsianik
Źródło: 

prozeny.blesk.cz

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.