Sport dla najmłodszych

Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko otyłości, częstotliwości występowania zaburzeń układu ruchu i infekcji układu oddechowego, dlatego warto zacząć aktywnie spędzać wolny czas już od najmłodszych lat życia. Należy jednak pamiętać, aby zbytnio nie obciążać fizycznie dzieci i zdecydować się na jedną lub maksymalnie dwie dyscypliny sportowe. Zajęcia muszą być kompatybilne z zainteresowaniami. Dowiedz się, które dyscypliny są przeznaczone dla Twojego potomstwa w odniesieniu do konkretnych kategorii wiekowych.

 

Jazda na rowerze lub rolkach

Jest to zdecydowanie jedna z najprostszych aktywności fizycznych dla osób w każdym wieku. Nie wymaga doskonałej kondycji fizycznej. Tak samo jak w przypadku każdej dyscypliny sportowej należy zaczynać od krótkich dystansów, a następnie je stopniowo zwiększać. Ważne jest, aby w odpowiedni sposób dostosować sprzęt do wzrostu i (w przypadku rolek) długości stopy. Przyjmuje się, że na dłuższe szlaki rowerowe można zabierać dzieci od dziesiątego roku życia.

 

Pływanie

Opcja idealna dla każdego członka rodziny, zwłaszcza tych najmłodszych. Pływać mogą nawet osoby nie w pełni sprawne fizycznie. Jest to też świetna forma rehabilitacji po drobnych urazach i kontuzjach. U dzieci z wadami postawy pomaga to prawidłowo kształtować kręgosłup. Ćwiczenia w wodzie mogą bardzo często przyjmować formę zabaw, które dodatkowo zachęcają najmłodszych do uczestnictwa w tych zajęciach. Pływanie jest zdecydowanie najbezpieczniejszą dyscypliną sportową ze względu na rzadkość występowania urazów. Dzieci zaraz po urodzeniu potrafią intuicyjnie poruszać się w wodzie, dlatego praktykować pływanie z dzieckiem na basenie można bez ograniczeń wiekowych.

 

Gry zespołowe

Praktykowane od najmłodszych lat w placówkach oświatowo-wychowawczych. Uczą przede wszystkim zdrowej rywalizacji, umiejętności pracy w grupie, refleksu i koncentracji. Do najpopularniejszych gier zespołowych zalicza się: piłkę nożną, koszykówkę, siatkówkę oraz dwa ognie, czyi tak zwanego "zbijaka".

 

Sztuki walki

Coraz bardziej popularne zarówno u dzieci, jak i osób starszych stają się sztuki walki. Wykształcają one takie cechy jak: wytrwałość i upór w dążeniu do wyznaczonego celu, umiejętność pokonywania własnych słabości, koncentracja i samodyscyplina. Są to między innymi: boks, karate, judo, taekwondo, sumo czy też aikido. Zaleca się, aby pierwsze treningi zacząć dopiero od około dziesiątego roku życia.

 

Przy wyborze jakiejkolwiek dyscypliny należy zapewnić dziecku strój odpowiednio dostosowany do wykonywania danych ćwiczeń. Trzeba również zapewnić mu komfort psychiczny, ponieważ może się ono szybko zniechęcić pod wpływem kontuzji, drobnych urazów, siniaków czy też faktu, że początki bywają trudne i wymagają dużo cierpliwości.

Patrycja Sobiak

 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.